Er du gravid eller har en baby? Læs alt om graviditet og børn her på Netbaby.dk
Brugernavn: Password: Husk login|Ny bruger?
Forside|Indkøbsguide|Gode tilbud|Din side|Forum|Brevkasse|Blog|Konkurrencer|Gratis magasiner
Før graviditet|Gravid|Fødsel|Baby|Mor|Far|Navne|Flere:
Søg:
 GRATIS!  LÆS DET NYE "GRAVIDA" GRATIS

Læs den nye udgave af GRAVIDA - et GRATIS magasin til dig med alt om den positive graviditet og fødsel. Læs det gratis her
Få din figur igen efter fødslen Få din figur igen efter fødslen

Den hurtigste måde at genvinde din form er ved at dyrke motion. Som hovedregel bør du starte stille og roligt.
 14606 

Mange nybagte mødre glæder sig til igen at kunne passe deres gamle tøj. Men du skal dog ikke regne med at kunne passe dine gamle bukser i de første mange uger efter fødslen. Husk på, at det tog 40 uger at tage de mange kilo på, så det vil også tage tid at tabe dem igen.

Den hurtigste måde at genvinde din form er ved at dyrke motion. Som hovedregel bør du starte stille og roligt. Du skal ikke presse dig selv for meget, for din krop skal også bruge en del energi til at komme sig efter fødslen.

Mange læger anbefaler, at man venter 4-6 uger efter fødslen, før men påbegynder et decideret træningsprogram. Men allerede kort tid efter fødslen kan du begynde at dyrke moderat motion ved at gå korte ture og lave øvelser, der styrker mellemgulvet, den nedre del af ryggen samt bækkenbundsmuskulaturen (forudsat at du har haft en normal fødsel). Det anbefales også at vente med at lave mavebøjninger, indtil du har fået genoptrænet din bækkenbund.

I de første 6 uger kan du begynde at gå ture med en hastighed på 5-6 kilometer i timen for at øge blodcirkulationen og få motion. Bliv ved så længe du kan, selvom det kun er 10-15 minutter, og prøv at øg længden af turene, efterhånden som du føler dig stærkere.

Start med at lave almindelige opvarmningsøvelser i ca. 10 minutter. Det anbefales generelt at dyrke motion 3-5 gange om ugen i 30 minutter ad gangen i et tempo, som får pulsen til at stige, uden at du bliver udmattet.

Når du har været til efterkontrol hos din læge, kan du med lægens samtykke begynde med et udvidet træningsprogram, f.eks. gåture med en varighed på 50-60 minutter uden pauser 4-5 dage om ugen. Du kan eventuelt tage dit barn med i en barnevogn.

Tag dig tid til motion

Det kan være svært at finde tid til motionen i din dagligdag med et spædbarn, men det er ikke umuligt, hvis du blot prioriterer det. Du kan eventuelt dele dit træningsprogram op i mindre dele, hvis du ikke kan afsætte al tiden på én gang. Det er en god idé at finde en aktivitet, som du synes om og ser frem til, så det ikke føles som en sur pligt.

Øvelser du kan lave sammen med din baby er ofte lettere at tilpasse din dagligdag. Du kan eventuelt købe noget træningsudstyr, som kan bruges mens babyen sover til middag, eller når vejret er dårligt.

Før du begynder på øvelserne, bør du sikre, at dit barn er sikkert placeret i en babystol eller kravlegård, så den ikke kommer til skade ved et øjebliks uopmærksomhed.

Gode råd

Her er nogle gode råd, som du kan bruge til at nå dit mål - at få din figur igen:

• Vej dig kun 1 gang om ugen, så du ikke bliver modløs, hvis det ikke går så hurtigt, som du håber på. Det er fint, hvis du taber dig ca. 500 gram om ugen.

• Hvis din læge siger god for det, er aerobic en god måde at hjælpe dig med at tabe de ekstra kilo.

• Øvelser hvor du anvender store muskelgrupper (f.eks. når du går, svømmer, cykler eller løber) og forhøjer din puls er særligt effektive.

• Hvis du ikke er vant til at dyrke motion, bør du begynde stille og roligt og langsomt med tiden øge intensiteten og varigheden af øvelserne.

• Hvis du motionerer for tidligt eller for hårdt kort efter fødslen, risikerer du at få en øget mængde barselflåd (udflåd fra livmoderen efter fødslen), eller at dette bliver lyserødt. Begge dele er et signal om, at du bør sætte tempoet ned.

• Hvis du ammer, er det bedst at undgå at at dyrke motion, når dine bryster er fulde af mælk. En god idé er at tage en sports-BH ud over din amme-BH for at yde ekstra støtte.

• Sæt overkommelige mål og ros dig selv, når du når dem.

• Det er ikke det rette tidspunkt at starte en decideret slankekur. Hvis du ammer, har du brug for ca. 500 kalorier og 65 gram protein mere om dagen, end du havde, før du blev gravid.

• Mælkeproduktionen er stort set er uafhængig af din kost i de første par måneder, mens du ammer. Under graviditeten har din krop opbygget ekstra fedtdepoter, som forsyner mælkeproduktionen med de nødvendige kalorier. Det er dog stadig vigtigt, at du får en ernæringsrig kost, da din krop har brug for meget energi i denne periode.

• Hav tålmodighed — det vil tage tid at få din figur igen.

07-05-2000

Skriv en kommentar


Du skal være logget ind for at kunne skrive en kommentar.

Login eller opret "Din side" her

Relaterede artikler

Indkøbsguide: Motion

GRAVIDA #2

Motion kan udsætte graviditet

Motion mindsker gravides smerter

Spædbørn skal motionere regelmæssigt

Gravide skal op af sofaen

Gravide bevæger sig ikke nok

Find alle relaterede artikler, brevkassesvar, debatter m.m. på Netbaby:

motion

vægttab

Læs meget mere om rollen som mor:

Mor









På Babysutten.dk hjælper vi dig med at finde en personlig gave. En gave der er en glæde at give og en glæde at modtage. Kom ind og se vores store udvalg af sutter med navn, sengetøj med navn og mange andre personlige babyting.

 Babysutten.dk





Læs den nyeste udgave af GRAVIDA - et GRATIS magasin til dig, med alt om den positive graviditet og fødsel.

 Gravida





Læs den nyeste udgave af magasinet MIN BABY - et GRATIS magasin til dig, med alt om det bedste vi har!

 Min Baby





Gør barnedåben personlig ved at få skrevet barnet navn på farverige silkebånd eller servietter. Pynt bordet med det flottest fest pynt alt her hos Frk. Fest

 Frk. Fest






GRAVIDA - gratis magasin til dig

Få GRAVIDA helt gratis - magasinet med alt om den positive graviditet og fødsel.

MIN BABY - gratis magasin til dig

Få MIN BABY helt gratis - magasinet med alt om det bedste vi har.

DIT BARN - gratis magasin til dig

Få DIT BARN helt gratis - magasinet med alt om de skønne unger.



© 1999-2021

Annoncering | Kontakt os | Om Netbaby | Generelle forbehold | Link til Netbaby | Index A-Å | Presse

Besøg også: Gravida.dk | Minbaby.dk | Ditbarn.dk | Facebook