Digitale mødre indtager nettet En ny undersøgelse afslører, at kvinders tidsforbrug på nettet øges væsentligt, efter de bliver mødre.
2573
En ny undersøgelse fra European Interactive Advertising Association (EIAA) afslører, at kvinders tidsforbrug på nettet øges væsentligt, efter de bliver mødre.
EIAA’s tal viser, at 62% af kvinder med børn under 18 år bruger internettet, hvilket er en stigning på 9% siden 2005. Det kan sammenlignes med i alt 44% for kvinder uden børn under 18 år.
Selvom begge grupper beskriver over 70% af deres internetbrug som værende til personlig brug, synes mødre at have indarbejdet brugen af internettet i flere områder af livet. De havde således en tendens til at anvende nettet i weekender (48% sammenlignet med 32% af kvinder uden børn). Mødres internetforbrug i weekenden steg med 17% sammenlignet med 2005.
Internettet spiller også en vigtig rolle som en praktisk kilde til information for mødre. 27% flere af dem besøger sites om sundhed i forhold til 2005.
Undersøgelsen viser desuden:
• 91% af alle danske kvinder med børn anvender internettet hver eneste uge.
• Mødre i Norden anvender i højere grad end øvrige europæiske mødre flere medier på én gang.
• 28% af de digitale mødre i Norden anvender internettet samtidig med, at de ser TV.
• 65% af europæiske kvinder med børn foretrækker at anvende internettet om aftenen mellem kl. 17.30 og kl. 21.00.
• 29% af de digitale mødre i Norden besøger mindst én gang om måneden et online socialt netværk (såsom Netbabys termins- og mødregrupper).
• 86% af de nordiske mødre har handlet online.
• 79% af de digitale mødre i Europa har gennemsnitligt købt for 644 Euro inden for de seneste 6 måneder.
• Europæiske mødre med børn imellem 0 og 4 år anvender primært internettet til at besøge familie- og børnesites samt bank- og finanssites.