Er du gravid eller har en baby? Læs alt om graviditet og børn her på Netbaby.dk
Brugernavn: Password: Husk login|Ny bruger?
Forside|Indkøbsguide|Gode tilbud|Din side|Forum|Brevkasse|Blog|Konkurrencer|Gratis magasiner
Før graviditet|Gravid|Fødsel|Baby|Mor|Far|Navne|Flere:
Søg:
 GRATIS!  LÆS DET NYE "GRAVIDA" GRATIS

Læs den nye udgave af GRAVIDA - et GRATIS magasin til dig med alt om den positive graviditet og fødsel. Læs det gratis her
Ammende mødres ernæring Ammende mødres ernæring

Hvad du bør spise og undgå, når du ammer.
 18111 

Det er vigtigt at sikre dig, at du får den rette ernæring efter fødslen - især hvis du har valgt at amme dit barn. Det kræver mange kalorier at producere mælk. Det er derfor vigtigt, at du spiser sund og ernæringsmæssig korrekt kost for at få nok energi og for at kunne videregive vigtige vitaminer og mineraler til dit barn.


Prøv at undgå at spise mere end du behøver. På den måde vil du hurtigt tabe det overskydende fedt, efterhånden som du ammer. De vigtigste næringsstoffer for ammende mødre og babyer er de samme som er vigtige for alle andre mennesker.

Mens du ammer er det normalt, at du kan føle behov for at spise mere af en bestemt type mad end du plejer, og du kan også være mere tørstig. Det er vigtigt at spise og drikke ofte når du ammer. Som regel vil din krop fortælle dig, hvad du har behov for. Nedenstående fødevarer indeholder alle de næringsstoffer din krop har brug for.

Væske
Postevand, juice, suppe.

Fedt
Mejeriprodukter (f.eks. mælk, yoghurt, ost og smør), magert kød, nødder, olie, æg.

Kulhydrater
Fuldkornsbrød, ris og pasta, nødder, frugt, grøntsager.

Proteiner
Tørrede bønner, nødder, æg, mejeriprodukter, magert kød.

A-vitaminer
Gulerødder, søde kartofler, spinat, kål, grønkål.

C-vitaminer
Citrusfrugter (f.eks. appelsiner og citroner), broccoli, bær, kartoffelskræller.

Kalcium
Mejeriprodukter, grønkål, broccoli, tørrede bønner, visse fisk.

Jern
Spinat, tofu, magert rødt kød, tørrede frugt.

Diæt og vægttab

Hvis du er bekymret for din vægt og gerne vil begynde at genopbygge dine muskler hurtigst muligt, så husk på følgende:

• Du tabte dig ca. 5 kg under fødslen (barnet, moderkagen og fostervandet).

• En stor del af hævelsen og den ekstra vægt du har de første par uger efter fødslen skyldes resterende væske og væv i din livmoder, som gradvist vil blive udskilt. Størstedelen af den overskydende væske vil forlade din krop gennem urin og sved.

• Diæt anbefales generelt ikke før 6 uger efter fødslen, hvis du ikke skal amme dit barn. Diæt anbefales slet ikke, mens du ammer. Hvis du er på diæt, så tal med din læge eller en professionel diætist, der kan hjælpe dig med at sørge for at få de næringsstoffer dig og din baby har brug for. Sørg for ikke at tabe meget mere end et kvart kilo om måneden. Et rigtigt motionsprogram er også en god idé at overveje. Det kan hjælpe dig med at opbygge styrke, mens du taber det overflødige fedt.

Ren mad

Det er vigtigt, at dine måltider bliver tilberedt med omtanke, så du undgår skadelige bakterier i maden. Nybagte mødre har lettere ved at blive syge, og spædbørn er endnu ikke modstandsdygtige over for bakterier og madforgiftning. Du kan undgå madforgiftning ved at følge disse 3 gode råd:

• Sørg for at gennemstege kød og æg (undgå helt rå æg og kød).

• Sørg for at dit køleskab og fryser har den rigtige temperatur, så der ikke kan dannes bakteria på dine madvarer.

• Sørg for at vaske dine hænder grundigt, før du laver mad. Rengør bordplade, spækbrædt etc.

Undgå usunde kemikalier

Visse almindelige produkter kan overføres til dit barn gennem modermælken. Du skal blandt andet så vidt muligt undgå følgende:

• Koffein (findes blandt andet i kaffe, te, chokolade og cola).

• Tobak.

• Kunstige sødemidler.

• Alkohol (øl, vin og spiritus).

• Smertestillende piller såsom Aspirin og Ibuprofen (acetaminofen er som regel uskadelig i små mængder).

• Slankemedicin.

Du bør ligeledes undgå enhver form for euforiserende stoffer (marihuana, kokain, crack, heroin, metadon, PCP, LSD, amfetamin, ecstasy, hash etc.). Receptmedicin bør kun tages i samråd med din læge.

18-07-2002

Skriv en kommentar


Du skal være logget ind for at kunne skrive en kommentar.

Login eller opret "Din side" her

Relaterede artikler

Indkøbsguide: Amning

Så lidt ammer danske mødre

Kan du amme sådan?

Sultne mødre føder flere børn af dette køn

MIN BABY nr. 2

Ammebørn græder mest

Mors mælk giver sundere børn

Find alle relaterede artikler, brevkassesvar, debatter m.m. på Netbaby:

amning

ernæring

Læs meget mere om amning og få gode råd og tips:

Amning









Vi er eksperter i privat pasning og tilbyder erfarne børnepassere til familier, som I en periode kan have svært ved at få hverdagen til at hænge sammen. Vi kan også passe børnene, hvis I skal til fest, eller bare har brug for en aften uden børn.

 PVB Pædagogisk Vikarbureau





Læs den nyeste udgave af magasinet MIN BABY - et GRATIS magasin til dig, med alt om det bedste vi har!

 Min Baby





Gør barnedåben personlig ved at få skrevet barnet navn på farverige silkebånd eller servietter. Pynt bordet med det flottest fest pynt alt her hos Frk. Fest

 Frk. Fest





Her finder du et væld af personlige gaver til især dåb. Babybogen - Barnets første bog, dåbsglas, legetøj, bordflag og meget mere. Alt sammen personliggjort med barnets navn. Kig ind!

 Min Personlige Gave






GRAVIDA - gratis magasin til dig

Få GRAVIDA helt gratis - magasinet med alt om den positive graviditet og fødsel.

MIN BABY - gratis magasin til dig

Få MIN BABY helt gratis - magasinet med alt om det bedste vi har.

DIT BARN - gratis magasin til dig

Få DIT BARN helt gratis - magasinet med alt om de skønne unger.



© 1999-2022

Annoncering | Kontakt os | Om Netbaby | Generelle forbehold | Link til Netbaby | Index A-Å | Presse

Besøg også: Gravida.dk | Minbaby.dk | Ditbarn.dk | Facebook