Hjælp dit barn med at lære at tale Har kan du læse om, hvordan denne proces forløber, og hvad du kan gøre for at styrke din babys evne til at kommunikere.
15177
Det at lære at tale er en proces, der starter allerede ved fødslen. Ved 2-års alderen har de fleste babyer et stort ordforråd og kan sætte ord sammen, så de kan udtrykke deres behov og idéer. Har kan du læse om, hvordan denne proces forløber, og hvad du kan gøre for at styrke din babys evne til at kommunikere.
Fra fødslen til 3 måneder
Din baby lytter til din stemme. Babyen pludrer og siger små lyde i forsøget på at lave de samme lyde, som du gør. Du kan hjælpe din baby med at lære, hvor rare stemmer kan lyde:
• Syng for din baby. Det kan du gøre selv før babyen er født! Babyen kan godt høre dig, mens den ligger inde i maven.
• Tal til din baby. Tal med andre, når barnet er i nærheden. Det kan ikke forstå ordene, men kan godt lide at høre din stemme og se, når du smiler. Babyer kan også godt lide at se og høre andre mennesker.
• Tag dig tid til stille stunder. Babyer har brug for tid til at pludre og lege stille uden TV, radio eller anden støj.
Fra 3 til 6 måneder
Din baby lærer, hvordan mennesker taler med hinanden. Sådan kan du hjælpe barnet til at blive "talende":
• Hold din baby tæt ind til dig, så den kan se dig i øjnene. Tal med barnet og smil.
• Når din baby pludrer, er det en god idé at efterligne lydene.
• Hvis babyen prøver at lave den samme lyd som dig, så gentag ordet.
Fra 6 til 9 måneder
Din baby begynder at lege med lyde. Nogle af dem lyder som ord, som f.eks. mama eller baba. Babyen smiler, når den hører en glad stemme, og græder eller ser ulykkelig ud, når den hører en vred stemme. Du kan hjælpe din baby til at kunne forstå ordene, også selv om den ikke kan sige dem selv endnu:
• Leg lege som borte-tit-tit eller klappe-kage. Hjælp babyen med at bevæge hænderne, som legen foreskriver.
• Giv babyen et stykke legetøj og sig noget om det, som f.eks. "Mærk hvor blød bamsen er".
• Lad babyen se sig selv i spejlet og spørg "hvem er det?". Hvis barnet ikke reagerer, så sig barnets navn.
• Stil spørgsmål til babyen, såsom "hvor er missekatten?". Hvis barnet ikke svarer, så vis barnet, hvor katten er.
Fra 9 til 12 måneder
Dit barn begynder at forstå enkle ord. Barnet stopper op og ser på dig, hvis du siger "nej!". Hvis nogen siger "hvor er mor", vil dit barn se sig omkring efter dig. Barnet kan nu pege, lave lyde og bruge sit kropssprog til at lade dig vide, hvad han/hun vil. F.eks. kan dit barn se op på dig og løfte armene for at vise, at han/hun gerne vil op. Hvis dit barn vil lege, kan han/hun f.eks. komme med et stykke legetøj og give dig det. Du kan gøre følgende for at hjælpe dit barn med at "tale":
• Vis dit barn, hvordan man vinker farvel og sig "hej-hej". Sig ”hvor er din næse?”, samtidig med at du peger på din egen næse. Dit barn vil hurtigt lære at pege på sin næse. Gør det samme med tæer, fingre, ører, øjne, knæ osv.
• Gem et stykke legetøj, mens dit barn kigger på det. Hjælp barnet med at finde det igen og del hans/hendes begejstring, når legetøjet bliver fundet.
• Når dit barn peger på noget eller giver dig noget, så tal om genstanden. ”Du gav mig bogen. Mange tak! Se på billedet af babyen, der leger med en bold”.
Fra 12 til 15 måneder
Dit barn begynder at bruge rigtige ord. Det begynder med, at de bruger de samme lyde om og om igen for at identificere en genstand, som mæmæ for mælk eller juju for juice. Mange babyer kan to eller tre ord, men forstår 25 eller flere. Hvis du beder om et stykke legetøj, kommer han/hun med det til dig. Selv uden ord kan din baby bede dig om noget - ved at pege på det, række ud efter det eller se på det og sludre løs. Du kan hjælpe barnet til at kunne sige de ord, det kender:
• Tal om de ting, du bruger, såsom kop, juice, dukke osv. Giv barnet tid til at sætte ord på tingene.
• Stil spørgsmål til dit barn om billederne i bøgerne. Giv barnet tid til at sætte ord på tingene på billederne.
• Smil eller klap i hænderne, når barnet siger de ting, han/hun ser. Sig noget om det. "Kan du se hundehvalpen? Den er sååå sød. Se den logrer med halen".
Fra 15 til 18 måneder
Dit barn vil begynde at bruge mere sammensatte udtryk for at kommunikere med dig, samtidig med at ordforrådet udbygges. Måske tager barnet din hånd, fører dig hen til bogreolen, peger på en bog og siger "bog", for at udtrykke "jeg vil gerne have, at du læser højt for mig nu". Du kan gøre følgende for at hjælpe dit barn med at tale med dig:
• Tal om det, dit barn helst vil tale om. Giv barnet god tid til at fortælle.
• Stil spørgsmål om de ting, du gør hver dag. "Hvilken bluse skal vi tage frem i dag?". "Vil du have mælk eller juice?".
• Byg videre på det, dit barn siger. Hvis barnet siger "bold", kan du sige "ja, det er din store, røde bold".
• Leg at dit barns favorit dukke eller bamse snakker med. Tag den med i jeres samtaler og i jeres leg. "Dukkelise vil også gerne være med til at lege. Må hun få lov at trille med bolden?".
Fra 18 måneder til 2 år
Dit barn er i stand til at følge instruktioner og begynde at sætte ord sammen til f.eks. "bil kører" eller "ha' mælk". Barnet kan også begynde at lege forestillingslege, hvilket fremmer sprogudviklingen. Du kan gøre følgende for at hjælpe med til at udvikle dit barns evner til at kommunikere:
• Bed dit barn om at hjælpe dig. F.eks. kan du bede ham/hende sætte koppen op på bordet eller hente skoene.
• Lær dit barn enkle sange og børnerim. Læs for dit barn. Bed barnet pege, mens du læser, og sige, hvad han/hun ser på billederne.
• Dit barn skal opmuntres til at tale med venner og familie. Bed barnet fortælle om et nyt stykke legetøj.
• Vis barnet hvordan man leger forestillingslege. Tal i en legetøjstelefon, giv dukkerne mad eller hold en fest for tøjdyrene.
Fra 2 til 3 år
Dit barns sprogevner vokser i store spring. Barnet kan sætte Flere og flere ord sammen og danne små sætninger som "mor gå hej-hej". Dit barn vil kunne svare på simple spørgsmål, som "hvor er bamsen?". Ved 36 måneder vil barnet kunne svare på mere komplicerede spørgsmål, såsom "hvad gør du, når du er sulten?". Dit barn vil lege flere og flere forestillingslege og vil spille små indbildte scener om at gå på arbejde, reparere bilen, passe på sin "familie" (dukker og tøjdyr). Du kan hjælpe dit barn med at sætte alle de nye ord sammen og lære ham/hende ting, der er vigtige at vide:
• Lær dit barn at sige sit fornavn og efternavn.
• Spørg om nummeret, størrelsen og formen på de ting, barnet viser dig.
• Stil spørgsmål, der ikke kan besvares med et ja eller nej. Dette hjælper børnene med at udvikle deres egne idéer og lære at udtrykke dem. Hvis det f.eks. er regnorme, kan du sige: "Sikke nogle fede regnorme, der ligger der og snor sig. Hvor mange er der? Hvor skal de hen?". Vent på og lyt til barnets svar. Du kan foreslå et svar, hvis det er nødvendigt: "Der er vist 5. Skal de hen i parken, eller er de mon på vej i børnehave?".
• Bed dit barn om at fortælle dig historien i hans/hendes favoritbog. "Hvad var det nu der skete med de tre små grise?".
• Læsning fremmer sprogudviklingen. Tag barnet med på biblioteket, hvis der er oplæsning. Et lille barn kan godt lide at læse sammen med voksne, men også sammen med jævnaldrende.
• Husk, hvad der virkede tidligere. F.eks. har dit barn stadig brug for en stille stund ind imellem. Og ikke kun til at sove til middag i. Sluk for fjernsynet og radioen og lad dit barn få glæde af lidt stille leg, en sang eller bare en snak.