Forældre køber gerne dyr babymos Prisen på økologisk babymad er steget med 30 procent på kun 4 år.
6578
Fra 2004 til 2007 er prisen på økologisk babymad steget med næsten 30 procent, så man i dag betaler 13-14 kroner for et enkelt glas med knap 200 gram. Færdiglavet babymad er således en af de økologiske varer, der er steget mest i pris.
Men forbrugerne har intet billigere alternativ til den økologiske babymad, hvis den også skal være færdiglavet. Både Nestlé og Hipp, som er de to producenter, der sidder på markedet for færdiglavet babymad i glas, sælger udelukkende de økologiske varianter.
"Vi skiftede til økologisk i 2005 efter et klart ønske fra forbrugerne. De ville vide, at de gav deres børn det bedste, og derfor ville de gerne betale mere for økologisk babymad. Så prisstigningne handler om to ting; dels er de økologiske råvarer dyrere end de konventionelle, dels har den generelle råvareprisstigning haft indflydelse på prisen", siger salgsdirektør Lars Smidt fra Nestlé.
Mens babymaden er steget med de 30 procent i den 4-årige periode, er fødevarer generelt steget med 11,2 procent. Men tilsyneladende har den voldsomme prisstigning ikke den store effekt på småbørnsforældrene. Mængden af babymad er steget fra 449 tons i 2004 til 694 tons i 2007.