Mens forskere i dag ved rigtig meget om, hvordan man beskytter børn og voksne i bilen, er det sparsomt med forskningen i, hvordan gravide, og ikke mindst det ufødte barn, bliver påvirket i en trafikulykke.
Fakta er dog, at der er flere ufødte børn, der dør i et trafikuheld, end spædbørn. Hos Volvo har man siden 2001 kigget på, hvordan man sikrer gravide bedst muligt ved et uheld, og hvordan man undgår, at det ufødte barn lider fatal skade.
Selv om hovedskader er en af årsagerne til, at fostre ikke overlever et uheld, peger forskningen på, at de fleste fostre, der dør i trafikuheld, gør det, fordi moderkagen bliver beskadiget, og derved får barnet ikke næring nok. Hvor livmoderen således er elastisk og kan optage en del af de kræfter, der slippes løs ved et uheld, gør det samme sig ikke gældende for moderkagen, som kan revne.
Den bedste beskyttelse, den gravide kan give sit ufødte barn, er at bruge sikkerhedssele. De undersøgelser, som Volvo har foretaget via computersimulering, viser også, at airbag'en er med til at mindske skaderne, da den fordeler trykket ved et uheld mere jævnt.
Men skal sikkerhedsselen virke efter hensigten og give optimal sikkerhed, er det vigtigt, at den gravide sørger for, at selen sidder helt korrekt. Den nederste sele skal ligge så langt ned som muligt og hen over hoftebenet, mens skråselen skal løbe fra mellem brysterne og skråt ned over maven. Begge skal være spændt så stramt som muligt.
Kilde: Fyens Stiftstidende
20-05-2007

|