Vuggestuebørn får karakterer En vuggestue på Frederiksberg giver børnene karakterer efter 13-skalaen ud fra forskellige kriterier.
2536
Et nyt lovforslag forpligter daginstitutionerne til at udarbejde udviklingsplaner for børnene. På den måde sikrer man indlæring af børn i en tidlig alder, og at overgangen fra børnehaven til skolen bliver lettere.
"Barnet skal lære, observeres og testes fra det sekund, det går ind i institutionssystemet", siger leder Sue Hines fra vuggestuen "Hestene" på Frederiksberg.
"Men det har vi altid gjort. Gennem leg har man siden pædagogfagets begyndelse observeret og vurderet barnet. Sådan kommer man hele vejen rundt om barnet og starter en læringsproces allerede i de første år. Der er intet nyt i det".
Sue Hines er endda gået skridtet videre og giver børnene karakterer efter 13-skalaen ud fra tre hovedkriterier:
• Hvordan barnet er faldet til i institutionen.
• Barnets udvikling, fysisk, emotionelt, motorisk og sprogligt.
• Barnets rytme i institutionen.
"Vi vurderer børnene hele tiden. Gennem leg, dans og almindelig adfærd med de andre børn. Vi laver for eksempel lege, der er specielt gode til at teste og træne børnene i de forskellige færdigheder", fortæller Sue Hines.
"Når vi kender barnets styrker og svagheder, giver det os et værktøj til at udvikle det enkelte barn på den mest optimale måde. Det er selvfølgelig ikke noget barnet mærker, men vi bruger det hele tiden".