Er du gravid eller har en baby? Læs alt om graviditet og børn her på Netbaby.dk
Brugernavn: Password: Husk login|Ny bruger?
Forside|Indkøbsguide|Gode tilbud|Din side|Forum|Brevkasse|Blog|Konkurrencer|Gratis magasiner
Før graviditet|Gravid|Fødsel|Baby|Mor|Far|Navne|Flere:
Søg:
 NYT!  LÆS DET NYE "MIN BABY" GRATIS

Læs den nye udgave af MIN BABY - et GRATIS magasin til dig med alt om det bedste vi har. Læs det gratis her

Berlin

04-07-2015 kl. 13:01

Set af 199

fællesnævneren for "boble"partierne

er jo at almindelige lønmodtagere er skeptiske over for globaliseringens og kapitalens velsignelser. Fordi: finanskrisen viste at kapitalismen på ingen måde er selvregulerende, og Piketty viste, hvordan formuer og spekulation er langt mere indbringende end almindeligt lønarbejde. Der er ingen nævneværdig trickle-down effekt, tværtimod forsvinder arbejdspladserne, og uligheden mellem rig og fattig, land og by, stiger overalt i Europa.

Spørgsmålet er også, om det virkelig er nødvendigt at stramme så meget i det offentlige, hvis forholdet mellem formue skabt af ejendom vs formue skabt af arbejde var forblevet det samme som for bare 20 år siden.

Der mener boblepartierne så at med en anden beskatning - mere af kapitalindkomst og spekulation, og mindre af især det lavtlønnede lønarbejde, ville samfundet være mere stabilt og manden på gaden ville føle sig tryggere.

De blå partier er i høj grad urealistiske: traditionel kapitalisme er jo ikke langtidsholdbar. Den forudsætter konstant vækst, og det sætter kloden og naturen jo altså en grænse for. Det er et pyramidespil, hvor alle håber at lige præcis de ikke sidder med sorteper, når det hele ramler.

De såkaldte boblepartier sætter det enkeltes tryghed og velvære over mantraet om konstant vækst, og det må da være udgangspunktet. Så kan man jo derfra diskutere den bedste løsning: om man skal lukke grænserne eller forbyde andre former for landbrug end det økologiske...

Personlig mener jeg snarere, at løsningen ligger i at omlægge skattesystemet og finansvæsenet - for pengene bør være til for borgerne, og ikke omvendt.

Dette er et svar til fuldstændig enig...

af Zzolla (03-07-2015 kl. 15:04)

Svar til dette indlæg

Så smukt skrevet! Lisbeth 49 04-07-15
kl. 17:42

Tilbage til oversigten

GRAVIDA - gratis magasin til dig

Få GRAVIDA helt gratis - magasinet med alt om den positive graviditet og fødsel.

MIN BABY - gratis magasin til dig

Få MIN BABY helt gratis - magasinet med alt om det bedste vi har.

DIT BARN - gratis magasin til dig

Få DIT BARN helt gratis - magasinet med alt om de skønne unger.

© 1999-2026

Annoncering | Kontakt os | Om Netbaby | Generelle forbehold | Link til Netbaby | Index A-Å | Presse

Besøg også: Gravida.dk | Minbaby.dk | Ditbarn.dk | Facebook